Malá inventura Kocáby – 2016-06-05

"Vylepšený" chodník v Kozohorské ulici. Opravdu ta opěrná zeď nemohla být o něco strmější, aby se tam aspoň metr široký chodník vešel???

„Vylepšený“ chodník v Kozohorské ulici. Opravdu ta opěrná zeď nemohla být o něco strmější, aby se tam aspoň metr široký chodník vešel??? Stačilo by půl metru navíc ...

Jak většina občanů a občanek města ví, Povodí Vltavy zainvestovalo a firma Alstap provádí práce na úpravách opevnění břehů Kocáby. Navíc má město přiklepnuty dotace na výměnu většiny těch mostů přes řeku, jež jsou ve vlastnictví města. V jakém stavu tyto práce jsou?

Nejprve si vezměme mosty – tam je výčet mnohem jedodušší. Krátce řečeno: ke dni 5. června 2016 se viditelně pracuje zatím jen na jednom z nich, totiž na mostě k bývalým jatkám. Tento most je již zcela pryč včetně nájezdů. Ostatní zatím vypadají, jako by se jich změny netýkaly.

Zopakujme si, kterých mostů a lávek se mají dotace přidělené městu týkat a vezměme to po proudu (údaje jsou převzaty ze zasedání zastupitelstva 19. února 2015):

  • Most M-01 na objížďce (Frankově stezce) – má být nahrazen novým
    • číslo žádosti 76 649,
    • předpokládané náklady 6 443 820 Kč
    • práce zatím nezačaly
  • Most M-02 k letnímu kinu – má být nahrazen novým
    • číslo žádosti 76 647,
    • předpokládané náklady 6 262 098 Kč
    • práce zatím nezačaly
    • Pozn. MH (doplněno 2016-06-08): vedle mostu se donedávna nacházel brod. Býval by byl provozuschopný dodnes, nebýt toho, že právě do jeho trasy byla na levém břehu Kocáby postavena přečerpávačka (či co) nové kanalizace. Opravdu to bylo nutné postavit právě tam a ne o pár metrů dál? Možná by to stálo něco navíc, ale zrovna zde bych to jako plýtvání neviděl. Ale kdo ví, třeba bude nosnost nového mostu dostatečná na to, aby ten brod potřeba nebyl.
  • V usnesení zastupitelstva chybí most s označením M-03 – pokud takový most existuje, jde asi o soukromý most rodiny B., který se nachází mezi mosty M-02 a M-04 – tudíž je mimo kompetence města
  • Most M-04 ke u Hřebíků  – má být nahrazen novým
    • číslo žádosti 76 648,
    • předpokládané náklady 5 332 846 Kč
    • práce zatím nezačaly
    • Aktualizace (2016-06-21): nyní je most už přes týden pryč, začalo se dělat na novém.

  • Most M-05 u Čermáků – má se dočkat generální opravy
    • číslo žádosti 76 652,
    • předpokládané náklady 1 447 740 Kč
    • práce ještě nezačaly
  • Lávka L-01 U jezu (naproti Brunclíkovu mlýnu),
    • číslo žádosti 76 654,
    • předpokládané náklady 941 860 Kč
    • práce ještě nezačaly
  • Mezi mosty M-05 a M-06 se nacházejí dva mosty: v Paškově a Masnerově ulici: oba patří silničářům, takže jsou mimo kompetence města
  • Most M-06, při jednáních zastupitelstva označovaný jako „kamenný“ (ve skutečnosti je železobetonový), ke Hrádku, na Potůček či ke Kostelňáku – má se dočkat generální opravy
    • číslo žádosti 76 653,
    • předpokládané náklady  3 640 129 Kč
    • práce ještě nezačaly
  • Lávka L-02 U Šrámků
    • číslo žádosti 76 655,
    • předpokládané náklady 2 175 525 Kč
    • práce ještě nezačaly
  • Most M-07 ke stavebninám (…, bývalým jatkám, výzkumáku, Kosařovům,…)
    • číslo žádosti 76 646,
    • předpokládané náklady 6 330 569 Kč
    • dosavadní most odstraněn, na novém se snad vzápětí začne pracovat
  • Lávka L-03 U koupelny
    • číslo žádosti 76 656,
    • předpokládané náklady 4 879 494 Kč
    • práce ještě nezačaly

Každopádně termín, do kdy se přestavba všech těch mostů má stihnout, je značně šibeniční a uvidíme, jak se to stihne. Pravdou je, že s mostem, který byl v nejhorším stavu, už se něco dělat začalo, a kdyby nedošlo na ty tři lávky, asi by se moc nestalo. Na straně druhé když už si město ty dotace vyběhalo…

A na straně třetí: možná je škoda, že nikde nebylo zveřejněno, jak ty nové mosty mají vypadat (mosty M-04 a M-05 počítat netřeba, ty mají projít generálkou a lze předpokládat, že jejich vzhled se příliš měnit nemá). Přece jen jde o vzhled našeho města.

A možná bychom ty mosty mohli i nějak pojmenovat – například označení most Františka Ureše by znělo lépe než M-02…

Kozohorská ulice - zrovna tady šlo ten betonový rantl posunout skoro o metr doeva - a chodník mohl být o to širší

Kozohorská ulice – zrovna tady šlo ten betonový rantl posunout skoro o metr doeva – a chodník mohl být o to širší

Pokud jde o práce, které provádí v novoknínském a staroknínském intravilánu firma Alstap podle zadání Povodí Vltavy, ty probíhají na více místech. Například u Tyršovy ulice bylo nedávno bagrováno koryto řeky, naproti Tyršově ulici (na prvém břehu) došlo k vykácení části břehového porostu. V ulicích Na Smíchově a Kozohorské (nyní zhruba v úseku od míst, kde se ulice Na Smíchově stává nábřežní komunikací až po soukromý most rodiny B. v Kozohorské ulici se pracuje na „opevnění Kocáby“, tedy na nábřežních opěrných zdech.

A zde je záhodno upozornit na nejproblematičtější skutečnost ve veškerém počínání, jež firma Alstap na objednávku Povodí Vltavy páchá. Při opětovném vyzdívání opěrných zdí se totiž zdaleka ne všude zachovává dosavadní šířku komunikace.

Kozohorská ulice: tady stačilo postavit trochu strmější opěrnou zeď - a chodník by se tam byl vešel.

Kozohorská ulice: tady stačilo postavit trochu strmější opěrnou zeď – a chodník by se tam byl vešel.

Nejkritičtější to momentálně je v úseku Kozohorské ulice mezi mostem u Čermáků (M-05) a mostem u Hřebíků (M-04) – tam kvůli tomu byl v podstatě vyzmizíkován dosaadní chodník na nábřežní straně. Mezi obrubníkem a zábradlím zůstává kdo ví jestli čtyřicet čísel, spíš méně. Obyvatelé přilehlých domů jsou touto skutečností značně rozladěni a nelze se jim vůbec divit. Jak to, že donedávna se tam chodník (byť nijak extra široký) vešel a nyní najednou nikoli? Opravdu ty opěrné stěny musí mít sklon snad 45 stupňů? Fakt nemohou být strmější? A jak má město zajistit bezpečnost chodců a chodkyň v těchto končinách?

Nalevo od betonového rantlu leží ledem vodorovná plocha; kdyby se ten rantl umístil víc vlevo, mohl zde být poměrně široký chodník.

Nalevo od betonového rantlu leží ledem vodorovná plocha; kdyby se ten rantl umístil víc vlevo, mohl zde být poměrně široký chodník.

Shodou okolností jsem cestou z této své „inventarizační procházky“ po městě potkal starostu města. A rovnou jsem se jej na tuto skutečnost zeptal. Nadšen zjevně není (z toho, jak se to tu s tou Kocábou koulí), nicméně: Povodí Vltavy zadalo firmě Alstap opravu opevnění břehů Kocáby a ne řešení přilehlých chodníků. Navíc není úplně jasné, kam až jsou pozemky jejich (totiž Povodí Vltavy) a odkud „naše“ (tj. města).

Pozn. MH: ono to v té Kozohorské ulici je ještě o něco složitější: vozovka je totiž silnicí III. třídy, patří tedy silničářům.

A chodníky? Patří tam nějaký proužek městu? Jak široký? Dá se to zjistit (nahlížení do katastru nemovitostí na Internetu nemusí být v těchto případech dostatečně podrobné – dodatečná poznámka z 2016-06-08: opravdu nebylo)? Zrovna v Kozohorské ulici a v ulici Na Smíchově je každý centimetr šířky důležitý a bylo by záhodno zjistit, jak se věci mají. Pokud by se ukázalo, že Povodí Vltavy svou příliš šikmou opěrnou stěnou město o chodník jednoduše „okradlo“, bude možné zjednat nápravu? (A komu takto vzniklé škody – úpravu opěrné zdi tak, aby se na ni ten chodník vešel –  předepsat k náhradě?) A i kdyby se ukázalo, že celá opěrná zeď je na pozemcích Povodí Vltavy, takže de iure ten chodník zúžit až zrušit mohli (i kdyby se město na hlavu – tedy vlastně na špičku kostelní báně – stavělo), stejně se lze ptát, jak tedy je možné, že když se Kocába regulovala minule, ten chodník se tam vešel.

A vzpomeňme si, že naproti Čermákovým a Hřebíkovým byly navíc sjezdy k brodům (tehdy potřebným – dlouho tam totiž nebyly mosty, nýbrž jen lávky pro pěší – a to v prachmizerném stavu; pamatuji si, jak často v těch místech Kocábu brodívaly traktory) – a přesto ani tam chodník nechyběl. Jak to, že tehdy Povodí Vltavy (či pod jakým názvem ti správci říčního koryta tekdy působili) dokázalo používat mozkovny (a chodníky tam nějak vecpat) a nyní už ne?

Advertisements
Příspěvek byl publikován v rubrice Kocába, Komunální politika, Nový Knín, silnice, Starý Knín se štítky , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zde je možno zanechat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s