V úterý proběhlo první setkání k dalšímu rozvoji města

Na této fotce to tak příliš nevypadá, ale nakonec se sešlo mezi 50 až 60 lidmi.

Na této fotce to tak příliš nevypadá, ale nakonec se sešlo mezi 50 až 60 lidmi.

Jak již bylo zmíněno, v úterý dne 17. října 2017 se v jídelně základní školy na náměstí Jiřího z Poděbrad v Novém Kníně uskutečnilo první ze setkání věnovaných tvorbě plánu rozvoje města na další roky.

Celá akce sestávala v zásadě ze dvou částí: v první z nich přišel radní Milan Brejcha s jedním z návrhů úpravy plochy výše zmíněného náměstí Jiřího z Poděbrad. Pracuje na něm s architektem Antonínem Dolejšem z projekční kanceláře Aspira. Podle vyjádření Milana Brejchy (pan Dolejš se žel nemohl dostavit)  jde asi o šestou, přesto asi ještě ne definitivní verzi. A asi ani ta definitivní nebude zdaleka ideální. Do návrhů totiž dost výrazně zasahují zástupci Policie ČR, konkrétně ti, kteří jsou zde přes dopravu. Přestože jde o ústřední prostor města, který by měl patřit hlavně jeho obyvatelům, silně upřednostňují automobilovou dopravu před zájmy chodců – a tak se do návrhu nevešlo například ani zřízení třeba jen úzkého chodníku kolem rohu Mincovny z náměstí k prodejně COOPu. A že by zde vznikly i další přechody pro chodce vedle toho, který se nachází u vyústění Pivovarské ulice, zdá se, také nepřipadá v úvahu. (Přitom v Mníšku pod Brdy se na náměstí F. X. Svobody nacházejí přechody pro chodce snad čtyři – že by důsledek toho, že jde o jiný okres a dopravu tam mají pod palcem jiní chlupatí? Dalším důvodem ale může být i to, že kolem Mníšku vede dálniční obchvat.) Dalším problémem je, že v návrhu se nachází – resp. musí nacházet – i místo pro otáčení autobusů, což samozřejmě zabere více prostoru než by stačilo dvěma zastávkám, po jedné v každém směru. Jenže dokud není vyřešeno otáčení autobusů jinde, například na křižovatce Na Merendě, ten prostor tam být vyhrazen musí. Přeřešeno by mělo být i uspořádání parkovacích míst pro osobní auta, a to tak, že by jich ubylo a byla by určena pouze pro krátkodobé parkování. Parkování celodenní, kdy občané přijedou na náměstí, zaparkují, odtud jedou do práce autobusy, načež odjedou až poté, co se ze zaměstnání vrátí, by mělo být přemístěno jinam – uvažuje se o dvou místech – jednak u Oplocenky pod nynějším provizorním parkovištěm pro autobusy, jednak na rohu ulic Pivovarské a Masnerovy. Pokud by se podařilo navržené úpravy uskutečnit, vzhledu náměstí a provozu na něm by to prospělo (a další úpravy by pak mohly následovat na základě zkušeností z provozu).

Škoda jen, že stejně intenzívně neprobíhala i jednání o podobě stání autobusů na ploše naproti sídlišti, třeba bychom po šesté sedmé verzi návrhu také byli o něco dál. Jisté je jen to, že v případě umístění celodenního parkování aut v tom prostoru by opravdu bylo žádoucí v těch místech nějaké oficiální autobusové zastávky zřídit – čehož by ostatně rádi využili i mnozí obyvatelé sídliště.

Další – a o něco delší – část večera byla věnována zhodnocení dotazníků, jež byly vloženy v letošním dubnovém čísle Novoknínského zpravodaje, případně je šlo vyplnit na webu. Odevzdáno bylo celkem 88 vyplněných dotazníků (kolik z nich papírově a kolik elektronicky, jsem nezjišťoval), což se zdá být dost málo, ale podle vyjádření zástupkyň MAS Brdy – Vltava se v tomto směru od okolních obcí zas tak moc nelišíme.

Podrobnější výsledky jsem si neopisoval, měly by však být zveřejněny na oficiálním městském webu (v tomto okamžiku asi ještě nejsou).

Každopádně není žádným překvapením, že jedno z nejhorších hodnocení si vysloužil stav komunikací včetně chodníků (případně jejich neexistence). Můžeme se dohadovat o tom, nakolik jde o důsledek liknavosti vedení města, nakolik o důsledek toho, že zde byly urgentnější akce (Po roce 1989 bylo nutno řešit „větší“ záležitosti: přístavbu školy, jejíž nikoli ideální projekt jsme „zdědili“ ještě z minulého režimu – a šlo už jej jen dílčím způsobem korigovat. A pak bylo samozřejmě zapotřebí dodělat kanalizaci a vodovod – mimochodem: vzpomínáte si, že na začátku 90. let se měla budovat kořenová čistička odpadních vod? Žel do toho před 25 lety přišlo půlení Československa a jako první federální orgán byl zrušen Federální výbor životního prostředí, který to měl mít „pod palcem“.), jež se s řešením stavu komunikací křížily (opravit silnici tam, kde se bude za pár měsíců kopat, je samozřejmě nesmysl – a tu kanalizaci bylo potřeba vybudovat), nakolik o důsledek historického vývoje města (do některých ulic se chodníky prostě nevejdou). Případně kde nám „zavařil“ někdo jiný a my si to „jen“ nedokázali ohlídat (takto bych asi hodnotil některé činy Povodí Vltavy v loňském roce – zejména v podstatě vyzmizíkování chodníku v Kozohorské ulici mezi mosty u Čermáků a k letnímu kinu). Každopádně ať už je tomu jakkoli, čas k řešení už dozrává, po dokončení posledních zbývajících úseků vodovodu by se snad už nikde výrazněji kopat nemělo, takže zbývá už „jen“ sehnat zdroje financování…

Za vcelku realistický bych považoval odhad, kolik obyvatel by město nemělo překročit do roku 2023 – to číslo bylo někde mezi 2100 a 2200 obyvateli, což zhruba odpovídá současnému trendu přírůstku obyvatel.

Pokud jde o hodnocení školy a školky, to v dotaznících vyšlo jako řekněme velmi dobré. Někteří účastníci setkání ovšem zdůraznili rozdíly mezi „městskou“ mateřskou školkou a Čápem. Čáp byl vesměs hodnocen jako vynikající, městská školka na tom byla o poznání hůř, ale ne zase u všech účastníků setkání.

Nespokojenost vládne s místní zubařkou – občas vůbec není k zastižení. S dostupností praktických lékařů je to naštěstí přece jen lepší.

Přes nedávné nucené ukončení železářství rodiny Karafiátových (ukončení nájemní smlouvy) nebyla výrazně negativně hodnocena ani dostupnost obchodů (možná i proto, že na místě onoho železářství vznikl větší z nynějších dvou obchodů COOPu, zhruba o velikosti supermarketu, tedy obchod, jaký městu předtím chyběl).

Další součástí večera byla SWOT analýza města – rovněž na základě vyplněných dotazníků. Tím pádem se některé body objevovaly například jak mezi silnými, tak mezi slabými stránkami města. Mě osobně mezi nimi zaujalo to, že soudržnost a solidaritu obyvatel považovali za silnou stránku města dva občané, zatímco její nedostatečnou šíři považovali za slabou stránku občané čtyři. V tomto směru tedy máme co zlepšovat – a to tak, že hodně. Nízký byl počet těch, kdo „vypíchli“ jako slabou stránku města nevyřešené stání autobusů – je ovšem možné, že někteří to považovali za součást problémů dopravní infrastruktury (které byly připomínány opravdu velmi často) a nepotřebovali tento „detail“ zmiňovat zvlášť.

Pokud jde o hrozby, poměrně dost mě překvapilo, že možná těžba zlata v Mokrsku byla mezi nimi až na jednom z posledních míst – pokud jsem si všiml, objevila se pouze ve dvou dotaznících, z toho jeden byl ten můj. Je ovšem možné, že ji tam mnozí nezařadili ne z toho důvodu, že by ji za hrozbu nepovažovali, jen ji prostě momentálně nepovažují za příliš akutní (doufejme, že to tak zůstane). Stejný počet hlasů, tedy dva, považuje za hrozbu příchod imigrantů. Přitom, jak zaznělo už v úvodu vystoupení zástupkyň MAS Brdy – Vltava, většina přírůstku obyvatel v posledních desetiletích (přesněji celý přírůstek) je tvořen právě imigrací, tedy stěhováním. Nebýt jej, obyvatelstvo by přinejlepším stagnovalo, pokud by počet obyvatel přímo neklesal.

Podrobnější výsledky by se měly objevit na oficiálním městském webu. A protože úterní zasedání se věnovalo především obecnějším otázkám, čeká nás další kolo, které by se mělo uskutečnit někdy po Novém roce a mělo by se zabývat otázkami konkrétnějšími.

 

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice doprava, Komunální politika, Nový Knín, Zprávy se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zde je možno zanechat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s